Krizové situace

Desatero bezpečného chování v krizových situacích

V krizové situaci není čas přemýšlet složitě ani dlouze váhat. Následující desatero shrnuje základní zásady, které vám pomohou rychle a správně reagovat, ochránit sebe i ostatní a minimalizovat rizika. Pamatujte – jednoduché kroky mohou zachránit život.

  1. Přivolejte pomoc (tel. 158) – co nejdříve! Nezůstávejte v situaci sami.
  2. Pokud máte podezření, že jde o vážný útok či jiný incident, jednejte okamžitě a dlouze stav neověřujte.
  3. Pokud dostanete od policie, případně ostrahy varování s doporučením evakuovat, reagujte okamžitě.
  4. Počítejte s nedostatkem času. Pokud si to situace bude vyžadovat, buďte připraveni přijmout krajní a kreativní opatření.
  5. Pro každý bezpečnostní incident platí stejné pravidlo: musíte dostat lidi z dosahu problému.
  6. K ochraně před explozí si zapamatujte: „zeď je dobrá, sklo je špatné“.
  7. Nepřekombinovávejte, nefantazírujte o dalších možných nástrahách – to vás jen paralyzuje. Reagujte na to, co vidíte na 100 %!
  8. Místo, kam se evakuuje, musí být bezpečnější než místo, odkud se evakuuje. Zodpovězte si otázku: Je bezpečněji vevnitř nebo venku?
  9. Komunikujte, mluvte nahlas, říkejte, co děláte.
  10. Kdykoli budete evakuovat, musíte dostat evakuované minimálně z dohledu od problému.

Jak komunikovat v krizové situaci

Správná a jasná komunikace je při mimořádné události klíčová. Může ovlivnit rychlost zásahu, bezpečnost lidí na místě i to, jak je situace vnímána veřejností. Dodržujte proto tyto pokyny při komunikaci s integrovaným záchranným systémem i s médii.

Pokyny pro komunikaci s IZS:

  1. Představte se celým jménem.
  2. Sdělte svoje organizační zařazení.
  3. Sdělte, odkud voláte.
  4. Popište, co se stalo.
  5. Popište, jaká je situace teď.
  6. Sdělte, zda jsou na místě zranění.
  7. Řekněte, co potřebujete.
  8. Nezavěšujte jako první.
  9. V následujících minutách z telefonu netelefonujte, aby se Vám bylo možné dovolat.

Pokyny pro komunikaci s médii a veřejností

Média vždy odkazujte na tiskového mluvčího univerzity, který jejich dotazy zodpoví. Jednotná a odborně připravená komunikace je klíčová pro zachování důvěry a omezení rizika šíření nepřesných informací.

Krizové situace a doporučené postupy

Na univerzitní půdě se mohou vyskytnout různé krizové situace, které vyžadují rychlou a adekvátní reakci. Níže najdete přehled situací, se kterými se můžete setkat – od nálezu podezřelého předmětu přes podezřelé osoby až po verbální nebo fyzické útoky. Ke každé situaci jsme připravili doporučené postupy, které vám pomohou zajistit vlastní bezpečí a bezpečnost ostatních.

Karty následujících situací

Další užitečné rady a tipy pro krizové situace

Doporučujeme navštívit stránky Corty.info, kde najdete řadu praktických rad a návodů, jak zvládat náročné situace klidně a efektivně. Corty je projekt vytvořený odborníky z Integrovaného záchranného systému, který vám pomůže se lépe připravit na krizové momenty.

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)