Krizové situace
Desatero bezpečného chování v krizových situacích
V krizové situaci není čas přemýšlet složitě ani dlouze váhat. Následující desatero shrnuje základní zásady, které vám pomohou rychle a správně reagovat, ochránit sebe i ostatní a minimalizovat rizika. Pamatujte – jednoduché kroky mohou zachránit život.
- Přivolejte pomoc (tel. 158) – co nejdříve! Nezůstávejte v situaci sami.
- Pokud máte podezření, že jde o vážný útok či jiný incident, jednejte okamžitě a dlouze stav neověřujte.
- Pokud dostanete od policie, případně ostrahy varování s doporučením evakuovat, reagujte okamžitě.
- Počítejte s nedostatkem času. Pokud si to situace bude vyžadovat, buďte připraveni přijmout krajní a kreativní opatření.
- Pro každý bezpečnostní incident platí stejné pravidlo: musíte dostat lidi z dosahu problému.
- K ochraně před explozí si zapamatujte: „zeď je dobrá, sklo je špatné“.
- Nepřekombinovávejte, nefantazírujte o dalších možných nástrahách – to vás jen paralyzuje. Reagujte na to, co vidíte na 100 %!
- Místo, kam se evakuuje, musí být bezpečnější než místo, odkud se evakuuje. Zodpovězte si otázku: Je bezpečněji vevnitř nebo venku?
- Komunikujte, mluvte nahlas, říkejte, co děláte.
- Kdykoli budete evakuovat, musíte dostat evakuované minimálně z dohledu od problému.
Jak komunikovat v krizové situaci
Správná a jasná komunikace je při mimořádné události klíčová. Může ovlivnit rychlost zásahu, bezpečnost lidí na místě i to, jak je situace vnímána veřejností. Dodržujte proto tyto pokyny při komunikaci s integrovaným záchranným systémem i s médii.
Pokyny pro komunikaci s IZS:
- Představte se celým jménem.
- Sdělte svoje organizační zařazení.
- Sdělte, odkud voláte.
- Popište, co se stalo.
- Popište, jaká je situace teď.
- Sdělte, zda jsou na místě zranění.
- Řekněte, co potřebujete.
- Nezavěšujte jako první.
- V následujících minutách z telefonu netelefonujte, aby se Vám bylo možné dovolat.
Pokyny pro komunikaci s médii a veřejností
Média vždy odkazujte na tiskového mluvčího univerzity, který jejich dotazy zodpoví. Jednotná a odborně připravená komunikace je klíčová pro zachování důvěry a omezení rizika šíření nepřesných informací.
Krizové situace a doporučené postupy
Na univerzitní půdě se mohou vyskytnout různé krizové situace, které vyžadují rychlou a adekvátní reakci. Níže najdete přehled situací, se kterými se můžete setkat – od nálezu podezřelého předmětu přes podezřelé osoby až po verbální nebo fyzické útoky. Ke každé situaci jsme připravili doporučené postupy, které vám pomohou zajistit vlastní bezpečí a bezpečnost ostatních.
Karty následujících situací
Další užitečné rady a tipy pro krizové situace
Doporučujeme navštívit stránky Corty.info, kde najdete řadu praktických rad a návodů, jak zvládat náročné situace klidně a efektivně. Corty je projekt vytvořený odborníky z Integrovaného záchranného systému, který vám pomůže se lépe připravit na krizové momenty.